Krvik Totr: absolutní humor

Píseček popáté

Jako každý rok, vyjma toho prvního, na soutěžní přehlídce experimentálního divadla Stodůlecký Píseček jsme zahráli věc vlastně neaktuální, protože za humny je nová hra… Tentokrát však nešlo o překonanou formu, protože jsme příjemně početnému cizímu publiku i příjemné porotě (Hulec, Lanta a naše letitě drahá Dorka Štérová) vypálili v obličej sérii osvědčených a projetých scének a písní à la Nablízko, opět shrnutých pod název Produkt. Měly být Dožínky, ale Pavla nakonec hrát nemohla, a tak jsme si vystarali z krátkých úderných čísel. I to bylo dobře, protože (by) porota nám Dožínky velezkritizovala ("Je to úkaz, úplně mimo.") Takto jsme projeli zásadní štyky naší současné tvorby a byť cizí publikum, získali jsme si jej záhy.

Výjimečnou raritou, žel bohu nenatočenou, byla alternace Zity v Nejúspěšnější hře všech dob a hlavně v Buchtě, kde si konečně zahrála roli, která původně patřila jí a jí byla na tělo napsána. Mezitím se v ní proslavila Anička a my se zařekli, že nikdy!… Ale okolnosti nás dokopaly k této převratné změně a přidání do setlistu. Nutno říci, že se celá ta věc Zitou ohromně změnila, prostě jinam. A Zita se skvěle ujala. Inu, platí to, že patří nám. – Podobnou raritou byl i Bogdan v roli Pasáčka Ovcí. – Došlo i na předpremiéru písně Chci právo trubky mít (z připravované hry), kterou sami autoři slyšeli v podání (jinak celkově skvělé a vychvalované Soni) až na scéně…

Sofistikovaná diskuse opět (jako každý rok…) vyzdvihla pro nás důležité věci: evidentní autorský posun, čistotu stylizace a žánru, skvělý rytmus (slovo, které poprvé zaznělo od Přemysla Ruta v lednu, se nyní vrací jako bumerang), autentičnost a sebejistotu na jevišti, ale hlavně viditelná schopnost reflexe a přesah do publika. To se slovy poroty na nás bavilo zatím nejvíc. Vladimír Hulec řekl, že "se vymykáme z amatérských polobotek", srovnává nás s Antonínem DS ve smyslu, že oba soubory jasně vyjadřují témata svého věku. – Petr Lanta nás má rád, ale vlastně se mu nelíbíme – proto od něj skvěle zazněla veškerá kritika: chybí nuance (nemusím se pořád smát), působíme stále jako studentské divadlo (to nás velmi mrzí, protože ho od počátku nesnášíme, ale stále se k nám tahle reflexe vrací) – "děti si hrajou", pracujeme s prvními nápady, působíme nedospěle, bezpohlavně: nicméně vidí pokrok a jeho slovy jsme např. v takové Nej.hře prošli "iniciací" a dospěli. – Dorka dodala, že jsme se zbavili parazitických prvků, chybí ale spojitost jednotlivých čísel; v bločku měla tajně napsáno: "Chci ještě!" S ní se máme rádi, neb ona má ráda nás a my ji… Tady není co dodat :) Vše skvěle shrnul Vladimír: "Humor se nedá rozebírat, diváka si najde nebo ne. Ale je jasné, že tohle je chytrý humor, který už umíte postavit." Na co nás hlavně upozornili: nebezpečí rutiny (kterou si hlídáme) a přílišnou laskavost (Ježiš, jsme jak Svěrák – respektive slovy poroty hodní hoši z Rychlých Šípů…) – chce to ostřejší zatáčky.

Nejvíce nás potěšila sama Markéta Hoskovcová, která nám prozradila, že katarzi prožila pouze u nás a Bajky o Ezopovi (a tu máme na svědomí také my – sobotní večer se totiž přirozpadl a Krvici narychlo zajistili Luboše Pavla se zmíněnou Bajkou a další autorský počin z rodinného kruhu přátel, TuStudio a jejich V patách – proběhla tedy menší Bránice).

 

[foto]

Reloaded (Petr Jediný Novotný – Tomáš Kout – Filip Votava)